Wchodząc do sklepów możemy znaleźć szeroki asortyment soków, nektarów i napoi, które kuszą soczystymi owocami na etykiecie i niekiedy świetną ceną. Co tak naprawdę kryje barwne opakowanie? Na co najbardziej zwracać uwagę przy zakupie? Poniżej kilka praktycznych informacji na ten temat.
W sklepie możemy znaleźć:
– soki jednodniowe, niepasteryzowane z krótką datą przydatności do spożycia
– ze świeżych owoców / warzyw,
– soki odtworzone z soku lub przecieru zagęszczonego,
– soki nie z koncentratu tzw. NFC – not from concentrate
– nektary
– napoje
Czym różnią się te w/w produkty?
SOKI - wyroby zdolne do fermentacji, lecz niesfermentowane, otrzymane z jadalnych części zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych lub zamrożonych owoców, jednego lub większej liczby gatunków. Posiadają barwę, smak i zapach charakterystyczną dla soku z owoców, z których wyrób jest wytwarzany.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 marca 2013 r.) do soku można dodać JEDYNIE:
- sok cytrynowy / zagęszczony sok cytrynowy lub sok z limonek / zagęszczony sok z limonek w ilości do 3 g na litr soku w celu korelacji kwaśnego smaku
– aromat, miazgę i komórki miąższu (usunięte z soku lecz odzyskane w procesie wytwarzania danego soku) otrzymywane odpowiednimi metodami fizycznymi z tych samych gatunków owoców, z których wyrób został wyprodukowany, mogą być ponownie wprowadzone do soku owocowego, soku owocowego odtworzonego z zagęszczonego soku owocowego, zagęszczonego soku owocowego lub nektaru owocowego.
– witaminy
– składniki mineralne
W przypadku soku z owoców rokitnika dozwolony jest dodatek cukru w ilości nieprzekraczającej
140 g/l.
W przypadku soku pomidorowego i soku pomidorowego odtworzonego z zagęszczonego soku pomidorowego można dodawać sól, przyprawy i zioła.
PAMIETAJMY – soki NIE MOGĄ ZAWIERAĆ:
– cukru
– barwników
– konserwantów
Soki nie mogą być rozcieńczane wodą. Soki owocowe odtworzone z zagęszczonych soków owocowych otrzymuje się przez odtworzenie udziału wody usuniętej w procesie zagęszczania soku oraz przywrócenie aromatu uprzednio usuniętego z soku.
Wiele ludzi mylnie sądzi że nektary mają większą wartość energetyczną od soku. W końcu nektar kojarzy nam się z napojem Bogów. Nic bardziej mylnego!
NEKTARY – wyroby zdolne do fermentacji lecz nie sfermentowane, otrzymane przez dodanie wody z dodatkiem lub bez dodatku CUKRU / MIODU (w ilości nie większej niż 20 % wagowo w
stosunku do wyrobu końcowego) do:
1) soku owocowego,
2) soku owocowego odtworzonego z zagęszczonego soku owocowego,
3) zagęszczonego soku owocowego,
4) soku owocowego wyprodukowanego z użyciem ekstrakcji wodnej,
5) soku owocowego w proszku,
6) przecieru owocowego lub zagęszczonego przecieru owocowego,
7) mieszaniny wyrobów wymienionych w pkt 1–6 spełniającymi wymagania dotyczące minimalnej zawartości soków lub przecierów owocowych określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Minimalna zawartość soku lub przecieru w nektarze jest normowana i wynosi 25 – 50 %.
Ponadto dozwolone jest stosowanie:
– substancji słodzących (np. aspartam, acesulfam)
- soku cytrynowego / zagęszczonego soku cytrynowego lub soku z limonek / zagęszczonego soku z limonek w ilości do 3 g na litr soku w celu korelacji kwaśnego smaku
ZABRONIONE jest stosowanie:
-substancji konserwujących,
- barwników,
- aromatów
PAMIĘTAJMY – soki zawierają więcej wartościowych składników odżywczych niż rozcieńczone wodą nektary. Nektary zawierają średnio 20 łyżeczek cukru w odniesieniu do wyrobu końcowego natomiast soki zawierają jedynie naturalnie występujące cukry proste, które są nośnikiem energii.
Napoje – wyroby na bazie soków owocowych. Jakość handlowa napoi nie jest normowana (polskie prawo nie określa minimalnej zawartości soków i przecierów w tego typu produktach).
Mogą zawierać:
– substancje słodzące
– substancje konserwujące
– barwniki
– aromaty
– cukier
– regulatory kwasowości
Wnioskując z powyższego jedyne co mogą nam dostarczyć napoje to próchnica zębów i zbędne kilogramy. Jest to najniższa półka wyrobów z tej kategorii. Ponieważ wyprodukowane są minimalnym kosztem na półkach sklepowych odznaczają się niską ceną i przyciągają jedynie wyprowadzającymi klienta w błąd chwytami marketingowymi. Często wielkie ‘100 %’ oznacza jedynie 100 % pokrycie zapotrzebowania człowieka na witaminę C lub 100 % smaku (dzięki dodanym aromatom).
Nie dajmy się oszukać. Czytajmy etykiety i wybierajmy wartościowe produkty jakimi są soki lub nektary.